Actueel
-
16 september 2023
Webinar subsidieronde 2023 regeling passend en dekkend aanbod
Lees meer… -
16 september 2023
POINT breidt uit! Focus op taal, lezen en (cognitieve) talenten
Lees meer… -
16 september 2023
18/9 Webinar IMAGE-deelstudie Interactieonderzoek
Lees meer… -
30 augustus 2023
Onderzoek: motivatie hb-leerlingen in het po
Lees meer… -
4 juli 2023
Nieuwe regeling Begaafde leerlingen voor samenwerkingsverbanden
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Mentoraat voor hoogbegaafde leerlingen | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Onderwijs en leren | Zorg en begeleiding
Onderwerpen
Wat heeft een hoogbegaafde leerling aan specifieke begeleiding nodig? Oog voor de leren-lerenproblematiek en slecht ontwikkelde executieve functies, negatieve overtuigingen en faalangst/perfectionisme, sociaal functioneren en het belang van een goed LVS. Het model Spiral Dynamics staat centraal als hulpmiddel om de juiste insteek bij de leerling te vinden; voor bovenbouw aandacht voor verrijking en persoonlijke ontwikkeling dmv POP-gesprekken, pre-universitaire trajecten, contacten met bedrijfsleven, motivatieproblematiek. Modellen van Seligman en Hsieh bieden handvatten voor stimulering en motivering.
Beschrijving
In twee sessies kunt u naar keuze een mentoraat hb-leerling onderbouw of bovenbouw kiezen. Een mix van beide is ook mogelijk. U leert oog te krijgen voor de speciale problematiek bij de begeleiding van hb-kinderen (leren leren, faalangst/ perfectionisme, gebrekkig ontwikkelde executieve functies e.d.) en u krijgt handvatten aangereikt om hier adequaat mee om te gaan. Daarnaast is er een belangrijk deel van de training ingeruimd voor motivatieproblematiek en stimulering van persoonlijke ontwikkeling van de leerling.
Wat levert het op
Oog voor de speciale problematiek bij de begeleiding van hb-kinderen (leren leren, faalangst/ perfectionisme, gebrekkig ontwikkelde executieve functies e.d.). Handvatten om hier adequaat mee om te gaan. Kennis van motivatieproblematiek en vaardigheden tot stimulering van persoonlijke ontwikkeling van de leerling.
Doelgroep en eisen
Docenten en mentoren voortgezet onderwijs. Voorkeur voor enige ervaring als mentor met reguliere leerlingen omdat algemene mentorvaardigheden slechts terloops aan bod komen. Na de eerste sessie wordt verwacht dat de cursist zich de theorie eigen maakt en enige onderdelen van de aangeleerde stof in de praktijk heeft uitgeprobeerd voor aanvang van de tweede sessie.