Actueel

  • 7 maart 2023

    Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid

    Lees meer…

  • 7 maart 2023

    OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben

    Lees meer…

  • 7 maart 2023

    Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’.

    Lees meer…

  • 21 februari 2023

    Kenniscentrum HB: thematafel peer-grouponderwijs en publicatie versnellen

    Lees meer…

  • 17 februari 2023

    Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Mentoraat voor hoogbegaafde leerlingen | vo


Type aanbod

Extern aanbod

Datum en tijd

Staan vast

School/organisatie

Novilo

Contactpersoon

Coördinator BPS Academie, info@bpsacademie.nl

Thema

Onderwijs en leren | Zorg en begeleiding

Onderwerpen

Wat heeft een hoogbegaafde leerling aan specifieke begeleiding nodig? Oog voor de leren-lerenproblematiek en slecht ontwikkelde executieve functies, negatieve overtuigingen en faalangst/perfectionisme, sociaal functioneren en het belang van een goed LVS. Het model Spiral Dynamics staat centraal als hulpmiddel om de juiste insteek bij de leerling te vinden; voor bovenbouw aandacht voor verrijking en persoonlijke ontwikkeling dmv POP-gesprekken, pre-universitaire trajecten, contacten met bedrijfsleven, motivatieproblematiek. Modellen van Seligman en Hsieh bieden handvatten voor stimulering en motivering.

Beschrijving

In twee sessies kunt u naar keuze een mentoraat hb-leerling onderbouw of bovenbouw kiezen. Een mix van beide is ook mogelijk. U leert oog te krijgen voor de speciale problematiek bij de begeleiding van hb-kinderen (leren leren, faalangst/ perfectionisme, gebrekkig ontwikkelde executieve functies e.d.) en u krijgt handvatten aangereikt om hier adequaat mee om te gaan. Daarnaast is er een belangrijk deel van de training ingeruimd voor motivatieproblematiek en stimulering van persoonlijke ontwikkeling van de leerling.

Wat levert het op

Oog voor de speciale problematiek bij de begeleiding van hb-kinderen (leren leren, faalangst/ perfectionisme, gebrekkig ontwikkelde executieve functies e.d.). Handvatten om hier adequaat mee om te gaan. Kennis van motivatieproblematiek en vaardigheden tot stimulering van persoonlijke ontwikkeling van de leerling.

Doelgroep en eisen

Docenten en mentoren voortgezet onderwijs. Voorkeur voor enige ervaring als mentor met reguliere leerlingen omdat algemene mentorvaardigheden slechts terloops aan bod komen. Na de eerste sessie wordt verwacht dat de cursist zich de theorie eigen maakt en enige onderdelen van de aangeleerde stof in de praktijk heeft uitgeprobeerd voor aanvang van de tweede sessie.

Omvang

Twee sessies van elk drie uur

Kosten

€ 185

Aantal deelnemers

Minimaal twintig, maximaal vijfentwintig deelnemers. Bij in company aantal deelnemers in overleg.

Datum

Data voor het schooljaar 2015-2016 worden nog vastgesteld.

Locatie

Camphusianum, Vriendschapstraat 11, 4204 AJ Gorinchem