Actueel
-
11 mei 2023
Publicatie Kenniscentrum (Hoog)begaafd over signaleren
Lees meer… -
5 mei 2023
Thematafel Kenniscentrum Hoogbegaafdheid over versnellen
Lees meer… -
4 april 2023
Hoogbegaafdheid en kansengelijkheid: OCW bezoekt OBS Joseph Haydn
Lees meer… -
29 maart 2023
Column #10 Marko Otten Geschiedenis Vereniging BPS
Lees meer… -
7 maart 2023
Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Masterclass Creatief schrijven | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Uitdagend onderwijs voor leerlingen
Onderwerpen
- De vele voordelen van (geschreven) taalbeheersing
- Meningen vormen en onderbouwen
- Creatief schrijven in verschillende vormen: column, recensie, blog
Beschrijving
Deze masterclass wordt gegeven door twee zeer ervaren journalisten/schrijvers die al meer dan tien jaar dagelijks werken met en voor (media voor) jongeren. Ze brengen leerlingen op een eigentijdse manier bij hoe ze creatief kunnen schrijven en daarmee indirect ook hoe ze meningen kunnen vormen en onderbouwen. Hun eigen enthousiasme voor taal en de praktische en toegankelijke manier waarop ze dat overdragen, blijkt zeer aanstekelijk onder de doelgroep.
De masterclass duurt 2 uur en 15 minuten (met maximaal 15 minuten uitloop). Er kunnen op de school op één dag twee masterclasses (ochtend en middag) gegeven worden. Voorbereidingstijd voor leerlingen: wat denkwerk: bij welke onderwerpen ligt hun interesse en waar hebben ze een uitgesproken mening over?
Wat levert het op
Naast een sprankelende en uitdagende ervaring met creatief schrijven worden de beste schrijvers uitgenodigd om met hulp van de trainers een verslag over de masterclass schrijven voor de websites van de scholen. Daarnaast mogen de beste schrijvers hun blog/recensie/column uitwerken voor www.sevendays.nl en www.brightlights.nl.
Doelgroep en eisen
Hoogbegaafde en getalenteerde leerlingen voortgezet onderwijs met gevoel voor taal en interesse in schrijven. Leeftijdsgroep in overleg. Er wordt van de leerlingen enig voorbereidend denkwerk verwacht: bij welke onderwerpen ligt hun interesse en waar hebben zij een uitgesproken mening over?
Er zijn goede ervaringen opgedaan met een combinatie van leerlingen van verschillende begaafdheidsprofielscholen uit de regio.