Actueel
-
16 september 2023
Webinar subsidieronde 2023 regeling passend en dekkend aanbod
Lees meer… -
16 september 2023
POINT breidt uit! Focus op taal, lezen en (cognitieve) talenten
Lees meer… -
16 september 2023
18/9 Webinar IMAGE-deelstudie Interactieonderzoek
Lees meer… -
30 augustus 2023
Onderzoek: motivatie hb-leerlingen in het po
Lees meer… -
4 juli 2023
Nieuwe regeling Begaafde leerlingen voor samenwerkingsverbanden
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Intake en handelingsplan: een goede start voor een passend hb-programma | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Zorg en begeleiding | Onderwijs en leren
Onderwerpen
- Leerroutes
- Individuele programma’s
- Intakegesprek
- Handelingsplan
- Begeleiding
Beschrijving
Het Gertrudiscollege werkt vanuit de visie dat elke leerling wil leren, als dat leren maar authentiek mag zijn. Daarom biedt de school verschillende, uitdagende leerroutes waarbij het mogelijk is een individueel programma samen te stellen. Denk daarbij aan een AlphaTop- en een BètaTopprogramma op het vwo, Fast Lane English op het havo, maar ook SportPlus en MuziekPlus, en vwo-vakken die aan havoleerlingen worden aangeboden.
Voor het bepalen van het individuele programma is een goede start nodig. Het Gertrudis werkt met een succesvolle gespreksroute voor intakes en handelingsplannen. Binnen deze route wordt gebruik gemaakt van handige formats en documenten waar door andere scholen al veelvuldig naar is gevraagd.
In deze training presenteert het Gertrudiscollege de gespreksroute en de werkwijze als vervolg op deze route. Met de deelnemers wordt gesproken over de informatie die van belang is bij het vaststellen van een passend programma en welke keuzes er gemaakt moeten en kunnen worden op basis van die informatie. Ook wordt er gekeken naar het traject ná de intake: hoe kom je tot een handelingsplan en hoe werk je hier vervolgens mee? Deelnemers krijgen praktische instrumenten mee om tussen de twee bijeenkomsten te oefenen, en de aanpak te bespreken met collega’s. In de tweede bijeenkomst komen ook vervolgvragen aan bod: wat als een leerling onderwijs nodig heeft dat de school niet kan bieden? Hoe kun je individuele programma’s aanbieden die niet botsen met het reguliere onderwijsprogramma?
Wat levert het op
In deze training krijgen deelnemers praktische instrumenten aangereikt die als basis kunnen dienen voor individuele begeleiding en programma’s. Deelnemers hebben zicht op hoe een gespreksroute eruit kan zien en welke keuzes er gemaakt kunnen worden in een begeleidingstraject. Ook kunnen deelnemers hun eigen vragen omtrent intake en handelingsplannen meenemen naar de training.
Doelgroep en eisen
Docenten, mentoren, coördinatoren, schoolleiders