Actueel

  • 7 maart 2023

    Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid

    Lees meer…

  • 7 maart 2023

    OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben

    Lees meer…

  • 7 maart 2023

    Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’.

    Lees meer…

  • 21 februari 2023

    Kenniscentrum HB: thematafel peer-grouponderwijs en publicatie versnellen

    Lees meer…

  • 17 februari 2023

    Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Hogere denkvaardigheden in het basisonderwijs | po


Type aanbod

Extern aanbod

Datum en tijd

Nader overeen te komen

School/organisatie

CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Contactpersoon

Coördinator BPS Academie, info@bpsacademie.nl

Thema

Onderwijs en leren

Onderwerpen

  • Basisinformatie over hogere denkvaardigheden
  • Open gesprekshouding t.o.v. hoog- en meerbegaafde kinderen/kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong

Beschrijving

We doen kinderen te kort als de lessen te makkelijk, te moeilijk of niet boeiend genoeg zijn. En dat geldt ook voor de onderwijsgesprekken die we met kinderen voeren. Een knelpunt in het onderwijs is dat we vooral een beroep doen op de lagere, eenvoudige denkvaardigheden. Daarmee doen we alle leerlingen tekort, maar vooral de slimmere en hoogbegaafde leerling heeft daar last van. In deze training van twee dagdelen krijgt de deelnemer handreikingen waarmee leerkrachten van groep 1 tot en met groep 8 eenvoudig eerste stappen kunnen zetten in het activeren van hogere denkvaardigheden. Bovendien oefenen de deelnemers met een open gesprekshouding ten opzichte van hoogbegaafde leerlingen. Tussen de twee dagdelen werken de deelnemers op de eigen school aan het geleerde.

Wat levert het op

De eerste bijeenkomst krijgt u basisinformatie, een checklist om de situatie op uw school in kaart te brengen en tips en handreikingen waarmee u concreet met uw school aan de slag kunt gaan. De tweede bijeenkomst krijgt u daar feedback op, u krijgt nieuwe informatie en maakt u een stappenplan om de situatie op uw school een stap verder te brengen.

Doelgroep en eisen

Leden van directies, interne begeleiders en hoogbegaafdheidsbegeleiders in het primair onderwijs. Het thema hoogbegaafdheid in het onderwijs is dusdanig in ontwikkeling dat we volop van elkaar kunnen leren. Van de deelnemers wordt daarom een actieve participatie verwacht.


Kosten

€ 175

Aantal deelnemers

Minimaal tien, maximaal twintig. Bij in company aantal deelnemers in overleg.

Datum

In overleg. De studiemiddag kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school.

Locatie

In overleg. De studiemiddag kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school.