Actueel
-
7 maart 2023
Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid
Lees meer… -
7 maart 2023
OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben
Lees meer… -
7 maart 2023
Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’.
Lees meer… -
21 februari 2023
Kenniscentrum HB: thematafel peer-grouponderwijs en publicatie versnellen
Lees meer… -
17 februari 2023
Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Hogere denkvaardigheden in het basisonderwijs | po
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Onderwijs en leren
Onderwerpen
- Basisinformatie over hogere denkvaardigheden
- Open gesprekshouding t.o.v. hoog- en meerbegaafde kinderen/kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Beschrijving
We doen kinderen te kort als de lessen te makkelijk, te moeilijk of niet boeiend genoeg zijn. En dat geldt ook voor de onderwijsgesprekken die we met kinderen voeren. Een knelpunt in het onderwijs is dat we vooral een beroep doen op de lagere, eenvoudige denkvaardigheden. Daarmee doen we alle leerlingen tekort, maar vooral de slimmere en hoogbegaafde leerling heeft daar last van. In deze training van twee dagdelen krijgt de deelnemer handreikingen waarmee leerkrachten van groep 1 tot en met groep 8 eenvoudig eerste stappen kunnen zetten in het activeren van hogere denkvaardigheden. Bovendien oefenen de deelnemers met een open gesprekshouding ten opzichte van hoogbegaafde leerlingen. Tussen de twee dagdelen werken de deelnemers op de eigen school aan het geleerde.
Wat levert het op
De eerste bijeenkomst krijgt u basisinformatie, een checklist om de situatie op uw school in kaart te brengen en tips en handreikingen waarmee u concreet met uw school aan de slag kunt gaan. De tweede bijeenkomst krijgt u daar feedback op, u krijgt nieuwe informatie en maakt u een stappenplan om de situatie op uw school een stap verder te brengen.
Doelgroep en eisen
Leden van directies, interne begeleiders en hoogbegaafdheidsbegeleiders in het primair onderwijs. Het thema hoogbegaafdheid in het onderwijs is dusdanig in ontwikkeling dat we volop van elkaar kunnen leren. Van de deelnemers wordt daarom een actieve participatie verwacht.