Actueel
-
7 maart 2023
Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid
Lees meer… -
7 maart 2023
OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben
Lees meer… -
7 maart 2023
Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’.
Lees meer… -
21 februari 2023
Kenniscentrum HB: thematafel peer-grouponderwijs en publicatie versnellen
Lees meer… -
17 februari 2023
Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Hoe ver zijn we gevorderd? | po vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Kwaliteitsontwikkeling BPS
Onderwerpen
- Welke aspecten van het keurmerk BPS zijn zichtbaar in de klas en in de school?
- Hoe breed en diep is het begaafdheidsprofiel verankerd in de school?
- Wat is er te doen om op kortere of langere termijn de kwaliteit van het begaafdheidsprofiel te versterken?
Beschrijving
De school is aspirant lid van de vereniging BPS en vraagt zich af of de school al ver genoeg is in zijn ontwikkeling tot gecertificeerde begaafdheidsprofielschool. Uiteraard kan de school de indicatorenset doorlopen en vaak hebben schoolleiders en de hb-coördinator zicht op wat er voor de hoogbegaafde leerlingen wordt ondernomen. Het kan de vraag zijn of bij de docenten die met deze leerlingen werken, ook het geval is.
In zo’n geval kan de ondersteuning worden ingeroepen van een vertegenwoordiger van het bestuur. Er is immers in de loop der jaren een ruime ervaring ontstaan op basis van de vele visitaties die inmiddels hebben plaatsgevonden.
Ten behoeve van de scholen die een dergelijke vraag hebben, is een workshop ontwikkeld, waarin met een groep betrokken docenten wordt nagegaan wat mogelijk en wenselijk is om de deskundigheid op het gebied van hoogbegaafdheid verder uit te bouwen.
Voor alle duidelijkheid, deze ondersteuning mag niet worden beschouwd als een indicatie voor de toekomstige visitatie en is uitsluitend bedoeld om met elkaar in gesprek te gaan, goede voorbeelden te aan te reiken en te werken aan optimalisering van het onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen.
De workshop wordt verzorgd door Ninette Verheul of Dick van Hennik, beiden bestuurslid van de vereniging BPS.
NB. Ook scholen die nog niet zijn aangemeld als aspirant, maar wel overwegen lid te worden, kunnen gebruik maken van dit aanbod.
Wat levert het op
Een scherper zicht op de vraag hoe ver de school als geheel is gevorderd op weg naar een gecertificeerd BPS-lidmaatschap
Doelgroep en eisen
Betrokken docenten, hb-coördinatoren en schoolleiders die werken met hoogbegaafde leerlingen op aspirantscholen van de vereniging BPS of op scholen die overwegen het lidmaatschap aan te gaan