Actueel

  • 7 maart 2023

    Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid

    Lees meer…

  • 7 maart 2023

    OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben

    Lees meer…

  • 7 maart 2023

    Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’.

    Lees meer…

  • 21 februari 2023

    Kenniscentrum HB: thematafel peer-grouponderwijs en publicatie versnellen

    Lees meer…

  • 17 februari 2023

    Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Hoe geef ik leiding in een begaafdheidsprofielschool? | vo


Type aanbod

BPschool aanbod

Datum en tijd

Nader overeen te komen

School/organisatie

Emelwerda College

Contactpersoon

Mevr. M. Omtzigt-Dijkstra

Thema

Organisatie en beleid

Onderwerpen

  • Hoe zet je als begaafdheidsprofielschool een ontwikkeling in beweging op school?
  • Hoe betrek je de docenten, ouders en leerlingen erbij?
  • Hoe zet je een kwaliteitscyclus op en zorg je voor borging?

Deze aspecten van leidinggeven spelen op elke school, maar krijgen op een begaafdheidsprofielschool een eigen kleur. Die kleur ontdekken en invullen is de zoektocht voor leidinggevenden van aspiranten en beginnende begaafdheidsprofielscholen.

Beschrijving

Leidinggevenden van begaafdheidsprofielscholen beschikken over een aantal vaardigheden die nodig zijn om het BPS-profiel van hun school inhoudsvol vorm te geven. Zij werken vanuit de overtuiging dat passend onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen vraagt om een daadkrachtige, flexibele en creatieve wijze van sturing. Deze werkwijze is nodig om de inzet en scholing van docenten en het onderwijsaanbod en de organisatie daarvan effectief te laten zijn. HRM-beleid en de daarbij horende gesprekkencyclus zijn krachtige instrumenten. In een begaafdheidsprofielschool zijn leerlingenbetrokkenheid en ouderbetrokkenheid goed geregeld. De kwaliteit van de begaafdheidsprofielscholen wordt door de vereniging van deze scholen professioneel aangepakt door een kwaliteitscyclus met daarin een visitatietraject met een accreditatie als resultaat. Kortom, leidinggeven aan een BPschool vraagt om de nodige competenties.

Binnen het project BPS zijn de accenten beschreven die van een leidinggevende in een school een leidinggevende in een begaafdheidsprofielschool maken. Die accenten zijn beschreven voor zowel eindverantwoordelijken als voor het middenkader. In de workshop is aandacht voor beide groepen leidinggevenden.

Wat levert het op

Inzicht in de specifieke competenties (bij middenkader en schoolleiding) die nodig zijn om een begaafdheidsprofielschool adequaat als begaafdheidsprofielschool te leiden. De workshop is in de eerste plaats gericht op leidinggevenden van aspirantscholen en beginnende begaafdheidsprofielscholen.

Doelgroep en eisen

Leden van het management en projectleiders/coördinatoren hb in het voorgezet onderwijs.

Omvang

Eén dagdeel (namiddag plus maaltijd)

Kosten

€ 115 per individuele deelnemer | € 275 in company [leden] €175 per individuele deelnemer | €490 in company [niet-BPS-leden]

Aantal deelnemers

Maximum aantal deelnemers: 14

Datum

In overleg. De studiemiddag kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school.

Locatie

Emelwerda College, Peppellaan 1, Emmeloord of in overleg. De studiemiddag kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school.