Actueel
-
7 maart 2023
Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid
Lees meer… -
7 maart 2023
OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben
Lees meer… -
7 maart 2023
Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’.
Lees meer… -
21 februari 2023
Kenniscentrum HB: thematafel peer-grouponderwijs en publicatie versnellen
Lees meer… -
17 februari 2023
Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Hoe geef ik leiding in een begaafdheidsprofielschool? | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Organisatie en beleid
Onderwerpen
- Hoe zet je als begaafdheidsprofielschool een ontwikkeling in beweging op school?
- Hoe betrek je de docenten, ouders en leerlingen erbij?
- Hoe zet je een kwaliteitscyclus op en zorg je voor borging?
Deze aspecten van leidinggeven spelen op elke school, maar krijgen op een begaafdheidsprofielschool een eigen kleur. Die kleur ontdekken en invullen is de zoektocht voor leidinggevenden van aspiranten en beginnende begaafdheidsprofielscholen.
Beschrijving
Leidinggevenden van begaafdheidsprofielscholen beschikken over een aantal vaardigheden die nodig zijn om het BPS-profiel van hun school inhoudsvol vorm te geven. Zij werken vanuit de overtuiging dat passend onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen vraagt om een daadkrachtige, flexibele en creatieve wijze van sturing. Deze werkwijze is nodig om de inzet en scholing van docenten en het onderwijsaanbod en de organisatie daarvan effectief te laten zijn. HRM-beleid en de daarbij horende gesprekkencyclus zijn krachtige instrumenten. In een begaafdheidsprofielschool zijn leerlingenbetrokkenheid en ouderbetrokkenheid goed geregeld. De kwaliteit van de begaafdheidsprofielscholen wordt door de vereniging van deze scholen professioneel aangepakt door een kwaliteitscyclus met daarin een visitatietraject met een accreditatie als resultaat. Kortom, leidinggeven aan een BPschool vraagt om de nodige competenties.
Binnen het project BPS zijn de accenten beschreven die van een leidinggevende in een school een leidinggevende in een begaafdheidsprofielschool maken. Die accenten zijn beschreven voor zowel eindverantwoordelijken als voor het middenkader. In de workshop is aandacht voor beide groepen leidinggevenden.
Wat levert het op
Inzicht in de specifieke competenties (bij middenkader en schoolleiding) die nodig zijn om een begaafdheidsprofielschool adequaat als begaafdheidsprofielschool te leiden. De workshop is in de eerste plaats gericht op leidinggevenden van aspirantscholen en beginnende begaafdheidsprofielscholen.
Doelgroep en eisen
Leden van het management en projectleiders/coördinatoren hb in het voorgezet onderwijs.