Actueel
-
27 maart 2024
NTCN-congres: Werken met 0 tot 4-jarigen met ontwikkelingsvoorsprong
Lees meer… -
16 maart 2024
BPS-conferentie voor hoogbegaafde leerlingen 2024
Lees meer… -
17 februari 2024
Publicatie Schooluitval en thuiszitten
Lees meer… -
28 januari 2024
Vereniging BPS verwelkomt twee nieuwe leden
Lees meer… -
21 januari 2024
Bekijk het webinar Jonge begaafde leerlingen
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
De hb-map: een praktisch instrument voor het borgen van hb-beleid | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Organisatie en beleid
Onderwerpen
- Borging
- Documentatie
- Afstemming met primair onderwijs
- Doorgaande lijn
Beschrijving
Hoe borg je je beleid voor begaafde leerlingen? Hoe zorg je er voor dat ook nieuwe collega’s op de juiste wijze instappen? Het Stedelijk Lyceum Zutphen heeft een map gemaakt met zowel achtergrondinformatie als meerdere didactische handreikingen, als beleid van de school. Deze map is gemaakt in overleg met een vertegenwoordiger van het begaafdenonderwijs in het primair onderwijs in de regio, zodat er ook een soort doorgaande lijn in het beleid ontstaat. Voor collega’s, maar ook voor leerlingen die materiaal gaan maken, dient de map als uitgangspunt. Mevrouw Pietersma-Beuling, coördinator hoogbegaafdheid, licht de map toe en vertelt hoe deze gebruikt wordt om het begaafdheidsprofiel actief te houden.
Deelnemers gaan met elkaar in gesprek over de borging van het begaafdenonderwijs op hun school. Zou een dergelijke map bruikbaar zijn en bijdragen aan de borging van het beleid? Welke inhoud zou deze map moeten bevatten om (nieuwe) collega’s op weg te helpen met de gekozen aanpak? En welke rol kan het primair onderwijs hierbij spelen?
Wat levert het op
Deelnemers doen kennis en ideeën op over borging van hb-beleid. Praktische tips worden besproken in de context van de eigen school.
Doelgroep en eisen
Iedereen die zich bezighoudt met het ontwerpen, uitvoeren en borgen van hb-beleid.