Actueel

  • 1 juli 2022

    ECHA2022: speciaal Nederlandstalig programma

    Lees meer…

  • 24 juni 2022

    Column #7 Marko Otten: “Nou ja, ik ben hoogbegaafd”

    Lees meer…

  • 20 juni 2022

    Nieuw Landelijk Kenniscentrum Begaafdheid

    Lees meer…

  • 2 juni 2022

    Speciaal programma tijdens ECHA2022 voor Nederland en Vlaanderen

    Lees meer…

  • 31 mei 2022

    Ook volgend schooljaar CBO groepsscreening

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Het verschil maken door maatwerk | vo


Type aanbod

BPschool aanbod

Datum en tijd

Nader overeen te komen

School/organisatie

Thomas a Kempis College

Contactpersoon

Mevr. G. Pastink

Thema

Onderwijs en leren | Relatie met belanghebbenden

Onderwerpen

  • Maatwerk
  • Individuele projecten
  • Talentontwikkeling
  • Ontwikkeling en reflectie

Beschrijving

(Hoog)begaafde leerlingen hebben op school ruimte nodig voor het ontwikkelen van hun talenten, creativiteit, leergierigheid en interesses. Het Thomas a Kempis College kenmerkt deze leerlingen als ‘high potentials’. Voor hen biedt de school een speciaal High Potential-traject waarin de leerlingen intellectueel extra worden uitgedaagd om aan de slag te gaan met door henzelf geïnitieerde projecten. Leerlingen krijgen een speciale map waarin zij de projecten en vorderingen bijhouden, de periodieke evaluaties vastleggen en planning bewaren. Deze map vormt de basis voor een beoordeling die op het rapport komt te staan. Ook krijgen de ‘high potentials’ een coach die hen twee keer per week begeleidt in het zelfstandig leren en evalueren van vorderingen. Leerlingen kunnen reguliere lessen overslaan om aan hun projecten te werken. Kortom, Thomas a Kempis College biedt puur maatwerk aan zijn ‘high potentials’.

In deze bijeenkomst licht een docent het High Potential-traject toe, en bespreekt hij waar de school tegenaan loopt op organisatorisch, inhoudelijk en beleidsvlak. Wat doet de school bijvoorbeeld als de leerlingen meer nodig hebben dan de school kan bieden?

In een gesprek onderzoeken deelnemers welke mogelijkheden een dergelijke aanpak biedt voor leerlingen van hun eigen school. Ook bespreken zij wat het vraagt om het onderwijsprogramma zo af te laten hangen van de individuele wensen van leerlingen. Want, zoals de school aangeeft, je moet leren lef te hebben en de controle los te laten!

Wat levert het op

Deelnemers hebben een goed beeld van de manier waarop een school via maatwerk het verschil kan maken voor (hoog)begaafde leerlingen. Zij hebben zicht op wat een dergelijk op-maat-traject vraagt van de school en van docenten, en hoe die werkwijze past binnen het hb-programma van hun eigen school.

Doelgroep en eisen

Docenten, mentoren, coördinatoren en schoolleiders die graag met meer lef hun hb-programma vormgeven.

Omvang

Eén sessie van 2,5 uur

Kosten

€ 75 per individuele deelnemer | € 250 in company [leden] €125 per individuele deelnemer | €400 in company [niet-BPS-leden]

Aantal deelnemers

Minimaal zes, maximaal zestien. Bij in company aantal deelnemers in overleg.

Datum

Donderdag 16 april 2015 14.00-16.30 u of in overleg. De studiemiddag kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school.

Locatie

Thomas a Kempis College, locatie Centrum, Schuurmanstraat 1, 8011 KC Zwolle of in overleg. De studiemiddag kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school.