Actueel
-
16 september 2023
Webinar subsidieronde 2023 regeling passend en dekkend aanbod
Lees meer… -
16 september 2023
POINT breidt uit! Focus op taal, lezen en (cognitieve) talenten
Lees meer… -
16 september 2023
18/9 Webinar IMAGE-deelstudie Interactieonderzoek
Lees meer… -
30 augustus 2023
Onderzoek: motivatie hb-leerlingen in het po
Lees meer… -
4 juli 2023
Nieuwe regeling Begaafde leerlingen voor samenwerkingsverbanden
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Het verschil maken door maatwerk | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Onderwijs en leren | Relatie met belanghebbenden
Onderwerpen
- Maatwerk
- Individuele projecten
- Talentontwikkeling
- Ontwikkeling en reflectie
Beschrijving
(Hoog)begaafde leerlingen hebben op school ruimte nodig voor het ontwikkelen van hun talenten, creativiteit, leergierigheid en interesses. Het Thomas a Kempis College kenmerkt deze leerlingen als ‘high potentials’. Voor hen biedt de school een speciaal High Potential-traject waarin de leerlingen intellectueel extra worden uitgedaagd om aan de slag te gaan met door henzelf geïnitieerde projecten. Leerlingen krijgen een speciale map waarin zij de projecten en vorderingen bijhouden, de periodieke evaluaties vastleggen en planning bewaren. Deze map vormt de basis voor een beoordeling die op het rapport komt te staan. Ook krijgen de ‘high potentials’ een coach die hen twee keer per week begeleidt in het zelfstandig leren en evalueren van vorderingen. Leerlingen kunnen reguliere lessen overslaan om aan hun projecten te werken. Kortom, Thomas a Kempis College biedt puur maatwerk aan zijn ‘high potentials’.
In deze bijeenkomst licht een docent het High Potential-traject toe, en bespreekt hij waar de school tegenaan loopt op organisatorisch, inhoudelijk en beleidsvlak. Wat doet de school bijvoorbeeld als de leerlingen meer nodig hebben dan de school kan bieden?
In een gesprek onderzoeken deelnemers welke mogelijkheden een dergelijke aanpak biedt voor leerlingen van hun eigen school. Ook bespreken zij wat het vraagt om het onderwijsprogramma zo af te laten hangen van de individuele wensen van leerlingen. Want, zoals de school aangeeft, je moet leren lef te hebben en de controle los te laten!
Wat levert het op
Deelnemers hebben een goed beeld van de manier waarop een school via maatwerk het verschil kan maken voor (hoog)begaafde leerlingen. Zij hebben zicht op wat een dergelijk op-maat-traject vraagt van de school en van docenten, en hoe die werkwijze past binnen het hb-programma van hun eigen school.
Doelgroep en eisen
Docenten, mentoren, coördinatoren en schoolleiders die graag met meer lef hun hb-programma vormgeven.