Actueel
-
1 juli 2022
ECHA2022: speciaal Nederlandstalig programma
Lees meer… -
24 juni 2022
Column #7 Marko Otten: “Nou ja, ik ben hoogbegaafd”
Lees meer… -
20 juni 2022
Nieuw Landelijk Kenniscentrum Begaafdheid
Lees meer… -
2 juni 2022
Speciaal programma tijdens ECHA2022 voor Nederland en Vlaanderen
Lees meer… -
31 mei 2022
Ook volgend schooljaar CBO groepsscreening
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Denklessen | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Onderwijs en leren
Onderwerpen
-
Denklessen: wat zijn het
-
Programma van de denklessen in de verschillende leerjaren
-
Voorbeelden van denklessen
-
Werkwijze in de les
-
Effecten van denklessen
-
Kosten, organisatie, scholing
Beschrijving
Het Theresialyceum zoekt op basis van praktische eigen ervaringen van de afgelopen jaren en van de nieuwe inzichten over hoogbegaafdheid steeds naar nieuwe manieren om het onderwijs voor de begaafde leerlingen te verbeteren.
Hoogbegaafd zijn is geen garantie voor schoolsucces. Soms lopen leerlingen vast omdat ze nooit geleerd hebben te leren of nooit geleerd hebben na te denken over hoe ze leren en denken. Metacognitieve vaardigheden blijken belangrijk te zijn voor schoolsucces.
De Denklessen werken aan de ontwikkeling van die metacognitieve vaardigheden. De Denklessen op het Theresialyceum hebben als doel om aandacht te besteden aan de persoonlijke ontwikkeling van de hoogbegaafde leerling naast het uitgebreide aanbod van de school voor een brede cognitieve ontwikkeling. Leerlingen worden zich bewust van hun denkvermogen en leren daar op een effectieve manier gebruik van te maken. Er wordt specifiek aandacht besteed aan het Leren Creatief Denken.
De inhoud van de denklessen is aangepast aan de leeftijd/ontwikkeling van de leerlingen. In klas 1 gaat het o.a. over het geheugen en hoe je leert , in de hogere klassen komt aan de orde: ‘Hoe leer je creatief denken?’, ‘Hoe ga je om met je talenten?’ , ‘Hoe raak je gemotiveerd/gepassioneerd?’ , ‘Hoe word je succesvol?’
In de workshop worden lesvoorbeelden gegeven.
Wat levert het op
De deelnemers hebben zicht gekregen op:
- inhoud en opbouw van de denklessen, op de effecten daarvan op leerlingen;
- kosten en organisatorische consequenties voor de school;
- de scholingsvoorwaarden voor het inrichten van goede denklessen.
Doelgroep en eisen
Docenten en begeleiders van hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs