Actueel
-
1 juli 2022
ECHA2022: speciaal Nederlandstalig programma
Lees meer… -
24 juni 2022
Column #7 Marko Otten: “Nou ja, ik ben hoogbegaafd”
Lees meer… -
20 juni 2022
Nieuw Landelijk Kenniscentrum Begaafdheid
Lees meer… -
2 juni 2022
Speciaal programma tijdens ECHA2022 voor Nederland en Vlaanderen
Lees meer… -
31 mei 2022
Ook volgend schooljaar CBO groepsscreening
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Denklessen, een ‘work in progress’| vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Aanbod. Good practice
Onderwerpen
Voorbeelden van thema’s, materialen en werkwijzen ten behoeve van denklessen voor de klassen 1 tot en met 6
Beschrijving
Het vormgeven van een programma van wekelijkse denklessen voor de HB-leerlingen van klas 1 t/m klas 6 is geen sinecure. We zoeken naar materiaal dat direct aanspreekt maar ook uitdaagt, afwisselend is maar ook samenhangend, diepgaand maar ook praktisch. We verzamelen, schrijven, bewerken en verzinnen wat af.
Een greep: Bouw en werking van de hersenen en de implicaties voor je leerstrategieën. Logica. Bronnen van kennis, informatie en desinformatie. Denkhoeden. Wat is creativiteit. Wetenschap en maatschappij. Universele standaarden voor redeneren en argumenteren. Socratisch gesprek. Ethiek. Zelfmanagementsvaardigheden. Critical thinking.
Graag geven we collega’s een blik in onze keuken. We geven voorbeelden, demonstreren materiaal, gaan in gesprek. Ter inspiratie en misschien ter navolging, en graag ter uitwisseling.
Wat levert het op
De deelnemers hebben aan de hand van voorbeelden inspiratie opgedaan voor het vormgeven van een programma van wekelijkse denklessen voor hb-leerlingen van klas 1 tot en met 6.
Doelgroep en eisen
Docenten voortgezet onderwijs
Omvang
Een bijeenkomst van 2,5 uur. Eventueel kan een vervolgmiddag worden afgesproken.Kosten
Aantal deelnemers
Datum
Vrijdag 10 maart 2017 13.30-16.00 uur.
De studiemiddag kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school.