Actueel
-
11 mei 2023
Publicatie Kenniscentrum (Hoog)begaafd over signaleren
Lees meer… -
5 mei 2023
Thematafel Kenniscentrum Hoogbegaafdheid over versnellen
Lees meer… -
4 april 2023
Hoogbegaafdheid en kansengelijkheid: OCW bezoekt OBS Joseph Haydn
Lees meer… -
29 maart 2023
Column #10 Marko Otten Geschiedenis Vereniging BPS
Lees meer… -
7 maart 2023
Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
De link tussen hoogbegaafdheid en zorg | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Zorg en begeleiding. Good practice
Onderwerpen
- Hoe ga je als begaafdheidsprofielschool om met hoogbegaafde leerlingen die moeite hebben met sociale vaardigheden en/of structureren en plannen?
- Wanneer verwijs je door naar de zorg?
- Hoe betrek je daar ouders, docenten, mentoren en leerlingen bij?
- Hoe borg je de zorgstructuur die is ingezet?
Beschrijving
De meeste hoogbegaafde leerlingen doorlopen hun schoolloopbaan succesvol. Zij volgen verdiepingstrajecten, versnellingstrajecten, doen extra vakken of volgen alvast colleges aan universiteiten. Maar er zijn ook hoogbegaafde leerlingen die moeite hebben met plannen en structureren of met sociale vaardigheden. Hierdoor gaan deze leerlingen al gauw onderpresteren. Wat doe je daar als VO-school aan?
Het CCNV heeft een Pluspunt waarbinnen orthopedagogen en remedial teachers werkzaam zijn. Deze deskundigen begeleiden de hoogbegaafde leerlingen die “zorg” nodig hebben, maar ook mentoren en vakdocenten om deze leerlingen te kunnen begeleiden binnen en buiten de klas.
Wat levert het op
Inzicht in de manier waarop de link tussen hoogbegaafdheid en zorg gerealiseerd kan worden. Het uitgangspunt is hierbij hoe je de expertise vanuit de zorg de school in kan brengen.
Doelgroep en eisen
Leden van management, docenten en projectleiders HB in het voortgezet onderwijs.