Actueel
-
7 maart 2023
Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid
Lees meer… -
7 maart 2023
OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben
Lees meer… -
7 maart 2023
Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’.
Lees meer… -
21 februari 2023
Kenniscentrum HB: thematafel peer-grouponderwijs en publicatie versnellen
Lees meer… -
17 februari 2023
Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
De bètatopklas als proeftuin voor plusprogramma’s | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Organisatie en beleid | Onderwijs en leren. Good practice
Onderwerpen
- Onderzoekend leren
- Uitdagend aanbod
- Organisatie en inhoud bètatopklas
- Verbreding van het bèta-aanbod naar andere leerlingen
- Vertaling naar andere hoogbegaafde leerlingen, minder bèta.
Beschrijving
Op het Praedinius hebben we veel leerlingen met talenten op alle terreinen. Van oudsher geven wij veel aandacht aan de exacte vakken. Met het oog op talentontwikkeling is de bètatopklas opgezet. Op het eerste gezicht lijkt een bètaplusprogramma hoogbegaafde leerlingen stevig uit te dagen. Onderzoekend leren draagt in hoge mate bij aan de uitdagingen die deze groep leerlingen nodig heeft. Niet alle hoogbegaafde leerlingen zijn echter bèta-georiënteerd. Hoe daagt een stevig bètaplusprogramma de hoogbegaafden uit en op welke wijze vindt verbreding plaats naar de overige hoogbegaafde leerlingen? Welke vraagstukken vragen om een antwoord als de school sterk inzet op een bètaprogramma of ander versterkt programma?
Docenten van de bètatopklas vormen een werkgroep waarin wordt bekeken hoe er in ieder vak lessen gegeven kunnen worden die aan de behoeften van de topleerlingen voldoen. Op die manier is de bètatopklas niet alleen passend voor getalenteerde en ambitieuze leerlingen, maar kan het voor de school ook een proeftuin zijn voor verschillende benaderingen van de leerling.
Wat levert het op
Deelnemers hebben na de presentatie een goed beeld van hoe een succesvol bètaplusprogramma inhoudelijk en organisatorisch is opgebouwd. Daarnaast hebben zij zicht op hoe een bètaplusprogramma verbreed en vertaald kan worden naar andere doelgroepen.
Doelgroep en eisen
Docenten, begeleiders, coördinatoren en teamleiders van begaafdheidsprofielscholen vo.