Actueel

  • 7 maart 2023

    Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid

    Lees meer…

  • 7 maart 2023

    OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben

    Lees meer…

  • 7 maart 2023

    Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’.

    Lees meer…

  • 21 februari 2023

    Kenniscentrum HB: thematafel peer-grouponderwijs en publicatie versnellen

    Lees meer…

  • 17 februari 2023

    Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

De bètatopklas als proeftuin voor plusprogramma’s | vo


Type aanbod

BPschool aanbod

Datum en tijd

Nader overeen te komen

School/organisatie

Praedinius Gymnasium

Contactpersoon

Mevr. K. Stadermann

Thema

Organisatie en beleid | Onderwijs en leren. Good practice

Onderwerpen

  • Onderzoekend leren
  • Uitdagend aanbod
  • Organisatie en inhoud bètatopklas
  • Verbreding van het bèta-aanbod naar andere leerlingen
  • Vertaling naar andere hoogbegaafde leerlingen, minder bèta.

Beschrijving

Op het Praedinius hebben we veel leerlingen met talenten op alle terreinen. Van oudsher geven wij veel aandacht aan de exacte vakken. Met het oog op talentontwikkeling is de bètatopklas opgezet. Op het eerste gezicht lijkt een bètaplusprogramma hoogbegaafde leerlingen stevig uit te dagen. Onderzoekend leren draagt in hoge mate bij aan de uitdagingen die deze groep leerlingen nodig heeft. Niet alle hoogbegaafde leerlingen zijn echter bèta-georiënteerd. Hoe daagt een stevig bètaplusprogramma de hoogbegaafden uit en op welke wijze vindt verbreding plaats naar de overige hoogbegaafde leerlingen? Welke vraagstukken vragen om een antwoord als de school sterk inzet op een bètaprogramma of ander versterkt programma?

Docenten van de bètatopklas vormen een werkgroep waarin wordt bekeken hoe er in ieder vak lessen gegeven kunnen worden die aan de behoeften van de topleerlingen voldoen. Op die manier is de bètatopklas niet alleen passend voor getalenteerde en ambitieuze leerlingen, maar kan het voor de school ook een proeftuin zijn voor verschillende benaderingen van de leerling.

Wat levert het op

Deelnemers hebben na de presentatie een goed beeld van hoe een succesvol bètaplusprogramma inhoudelijk en organisatorisch is opgebouwd. Daarnaast hebben zij zicht op hoe een bètaplusprogramma verbreed en vertaald kan worden naar andere doelgroepen.

Doelgroep en eisen

Docenten, begeleiders, coördinatoren en teamleiders van begaafdheidsprofielscholen vo.

Omvang

Eén bijeenkomst van 2 uur

Kosten

€ 75 per individuele deelnemer | € 250 in company [leden] €125 per individuele deelnemer | €400 in company [niet-BPS-leden]

Aantal deelnemers

Minimaal acht, maximaal twintig deelnemers. Bij in company aantal deelnemers in overleg.

Datum

In overleg. De studiemiddag kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school.

Locatie

Praedinius Gymnasium, Turfsingel 82, 9711 VX Groningen of in overleg. De studiemiddag kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school.