Actueel
-
7 maart 2023
Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid
Lees meer… -
7 maart 2023
OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben
Lees meer… -
7 maart 2023
Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’.
Lees meer… -
21 februari 2023
Kenniscentrum HB: thematafel peer-grouponderwijs en publicatie versnellen
Lees meer… -
17 februari 2023
Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Opzet en inhoud van Cursus Effectief Leren voor onderpresteerders | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Organisatie en beleid. Good practice
Onderwerpen
- Opzetten van de cursus: selectiemethode, screening, frequentie
- Inhoud van de cursus: executieve functies, werking van het geheugen, motivatie
- Ouderbetrokkenheid: mailverkeer, verwachtingen, follow-up
- Literatuur
Beschrijving
Hoogbegaafd zijn is geen garantie voor schoolsucces. Leerlingen kunnen vastlopen, omdat ze nooit hebben leren leren of omdat er hiaten ontstaan zijn, bijvoorbeeld door het overslaan van een groep in het PO. Deze leerlingen krijgen problemen met het schoolse leren op het VO en hebben gerichte begeleiding nodig om niet (verder) weg te zakken. In de workshop wordt ingegaan op hoe je deze leerlingen kan begeleiden op een manier die op hun niveau en manier van denken is afgestemd.
Wat levert het op
De deelnemers krijgen inzicht in hoe een Cursus Effectief Leren opgezet kan worden, wat deze moet inhouden en hoe deze past in de begeleiding van onderpresterende hoogbegaafde leerlingen.
Doelgroep en eisen
HB-coaches en docenten die zich betrokken voelen bij de problematiek die kan ontstaan rondom hoogbegaafdheid bij het schoolse leren.