Actueel
-
16 september 2023
Webinar subsidieronde 2023 regeling passend en dekkend aanbod
Lees meer… -
16 september 2023
POINT breidt uit! Focus op taal, lezen en (cognitieve) talenten
Lees meer… -
16 september 2023
18/9 Webinar IMAGE-deelstudie Interactieonderzoek
Lees meer… -
30 augustus 2023
Onderzoek: motivatie hb-leerlingen in het po
Lees meer… -
4 juli 2023
Nieuwe regeling Begaafde leerlingen voor samenwerkingsverbanden
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Opzet en inhoud van Cursus Effectief Leren voor onderpresteerders | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Organisatie en beleid. Good practice
Onderwerpen
- Opzetten van de cursus: selectiemethode, screening, frequentie
- Inhoud van de cursus: executieve functies, werking van het geheugen, motivatie
- Ouderbetrokkenheid: mailverkeer, verwachtingen, follow-up
- Literatuur
Beschrijving
Hoogbegaafd zijn is geen garantie voor schoolsucces. Leerlingen kunnen vastlopen, omdat ze nooit hebben leren leren of omdat er hiaten ontstaan zijn, bijvoorbeeld door het overslaan van een groep in het PO. Deze leerlingen krijgen problemen met het schoolse leren op het VO en hebben gerichte begeleiding nodig om niet (verder) weg te zakken. In de workshop wordt ingegaan op hoe je deze leerlingen kan begeleiden op een manier die op hun niveau en manier van denken is afgestemd.
Wat levert het op
De deelnemers krijgen inzicht in hoe een Cursus Effectief Leren opgezet kan worden, wat deze moet inhouden en hoe deze past in de begeleiding van onderpresterende hoogbegaafde leerlingen.
Doelgroep en eisen
HB-coaches en docenten die zich betrokken voelen bij de problematiek die kan ontstaan rondom hoogbegaafdheid bij het schoolse leren.