Actueel
-
7 maart 2023
Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid
Lees meer… -
7 maart 2023
OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben
Lees meer… -
7 maart 2023
Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’.
Lees meer… -
21 februari 2023
Kenniscentrum HB: thematafel peer-grouponderwijs en publicatie versnellen
Lees meer… -
17 februari 2023
Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
BPS Verenigingsdag 11 maart 2020 | po vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Onderwijs en leren | Zorg en begeleiding | Relatie met belanghebbenden
Onderwerpen
Twee keer per jaar houdt de vereniging BPS een Verenigingsdag. Deze dag is bedoeld voor alle leden. Naast het zakelijk gedeelte is er ruim de gelegenheid voor kennisdeling.
Leden die voor het eerst een certificaat ontvangen en leden die hun certificaat verlengd krijgen, presenteren in een korte pitch of presentatie een aspect van hun hb-beleid. Het gaat om de volgende scholen:
- SSVOZ Picasso Lyceum: ‘De handen inéén: de verbinding tussen hoogbegaafdheid en zorg’
- RSG Magister Alvinus: Top training
- Stedelijk Gymnasium Schiedam: Intermezzo
- Vechtdal College: Het ‘dinsdagproject’
- ORS Lek en Linge: BrainSkills
- Zuyder Gymnasium: Persoonlijke leerroutes
- Sint Jans Lyceum
Daarnaast wordt er een inhoudelijk thema verzorgd. Op de verenigingsdag van 11 maart 2020 verdiepen we ons in de vraag naar wat hb-beleid of een hb-aanpak succesvol maakt. We kijken daarbij in het bijzonder naar de overgangen po-vo en vo-vervolgonderwijs.
Op 11 maart 2020 verzorgt Simone Keijsers onder de titel ”Studeren, een nieuwe uitdaging” een inleiding over de ontluikende aandacht van het vervolgonderwijs voor doelgroep, hb-leerlingen die gaan studeren. Student David Vonk blikt terug en analyseert met de deelnemers wat aanpak en beleid succesvol maakt vanuit het perspectief van de leerling. In het middagdeel verdiepen de deelnemers in gesprek met scholen, met Simone of David, deze succesfactoren.
Beschrijving
Simone Keijsers verzorgt de key note onder de titel ”Studeren, een nieuwe uitdaging” een inleiding over de ontluikende aandacht van het vervolgonderwijs voor doelgroep, hb-leerlingen die gaan studeren. Student David Vonk blikt terug en analyseert met de deelnemers wat aanpak en beleid succesvol maakt vanuit het perspectief van de leerling. In het middagdeel verdiepingsgesprekken over een breed scala aan thema’s met als leidraad “waarin worden successen van het hb-programma zichtbaar”. Vanuit verschillende scholen worden verschillende aspecten belicht.
Wat levert het op
Inzicht in en kennis van factoren die hb-beleid en hb-aanpak succesvol maken vanuit het perspectief van de leerling.
Doelgroep en eisen
Docenten en leden van het management van aangesloten begaafdheidsprofielscholen vo en po.