Actueel
-
11 mei 2023
Publicatie Kenniscentrum (Hoog)begaafd over signaleren
Lees meer… -
5 mei 2023
Thematafel Kenniscentrum Hoogbegaafdheid over versnellen
Lees meer… -
4 april 2023
Hoogbegaafdheid en kansengelijkheid: OCW bezoekt OBS Joseph Haydn
Lees meer… -
29 maart 2023
Column #10 Marko Otten Geschiedenis Vereniging BPS
Lees meer… -
7 maart 2023
Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Een brede aanpak voor het bedienen van begaafde basisschoolleerlingen | vo po
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Relatie met belanghebbenden | Aanbod. Good practice
Onderwerpen
- Herkenning en erkenning van begaafde basisschoolleerlingen, ook in wijken en op basisscholen waar weinig aandacht of expertise is met betrekking tot hoogbegaafdheid
- Communicatie met leerkrachten groep 8
- Opzetten van een boeiend programma voor een dag(deel) per week voor basisschoolleerlingen
- Samenwerking en uitwisseling expertise tussen po en vo
Beschrijving
Het Zuidergymnasium bedient via een breed netwerk veel begaafde basisschoolleerlingen uit Rotterdam en omstreken.
Op donderdag komen gedurende het hele schooljaar leerlingen met vwo-potentieel van diverse basisscholen uit Rotterdam en daarbuiten voor een periode van zes tot twaalf weken naar Vreewijk toe voor het PreGymnasium. Daarnaast zijn er twee masterclasses met basisschoolleerlingen die het hele schooljaar op donderdag op het Zuidergymnasium zijn. De leerlingen krijgen lessen over diverse thema’s, bijvoorbeeld forensisch onderzoek, Klassieke Talen en Frans. Verder worden er lessen verzorgd in samenwerking met Siemens en de Erasmus Universiteit.
Omdat blijkt dat veel basisscholen uit Rotterdam Zuid het lastig vinden begaafde leerlingen te signaleren en begeleiden, werkt het Zuidergymnasium al een paar jaar samen met het schoolbestuur voor 32 basisscholen in Rotterdam Zuid (PCBO) om hierover van gedachten te wisselen: hoe herkennen en begeleiden we deze leerlingen, wat is het juiste onderwijsaanbod, waar lopen we tegenaan en hoe kunnen we elkaar – als collega’s uit het primair en voortgezet onderwijs – hierin ondersteunen? Ook wordt er samengewerkt aan het ontwikkeling van materiaal, zoals een kijkwijzer voor het signaleren van begaafde leerlingen.
Wat levert het op
Deelnemers hebben inzicht in (de opbrengsten van) het Pregymnasium en de samenwerking met PCBO Rotterdam, en kunnen op de eigen school een soortgelijk concept opzetten.
Doelgroep en eisen
Docenten en schoolleiders in het voortgezet onderwijs