Actueel

  • 1 juli 2022

    ECHA2022: speciaal Nederlandstalig programma

    Lees meer…

  • 24 juni 2022

    Column #7 Marko Otten: “Nou ja, ik ben hoogbegaafd”

    Lees meer…

  • 20 juni 2022

    Nieuw Landelijk Kenniscentrum Begaafdheid

    Lees meer…

  • 2 juni 2022

    Speciaal programma tijdens ECHA2022 voor Nederland en Vlaanderen

    Lees meer…

  • 31 mei 2022

    Ook volgend schooljaar CBO groepsscreening

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Leren filosoferen met hoogbegaafde leerlingen: de basiscursus | po vo


Type aanbod

Extern aanbod

Datum en tijd

Nader overeen te komen

School/organisatie

Leren Filosoferen

Contactpersoon

Coördinator BPS Academie, info@bpsacademie.nl

Thema

Onderwijs en leren | Zorg en begeleiding

Onderwerpen

Een uitgebreide en gedetailleerde beschrijving van de vier werkbijeenkomsten is op aanvraag verkrijgbaar. Er komt theorie aan de orde (kenmerken, voorwaarden en resultaten van een filosofisch gesprek) en er wordt veel geoefend met het voeren en leiden van een filosofisch gesprek.

Beschrijving

Filosoferen is het zoeken naar wijsheid. De cursus is gericht op het leiden van filosofische gesprekken met leerlingen en collega’s. In een filosofisch onderzoeksgesprek stellen de deelnemers zelf vast welke vraag zij onderzoeken. Jij leert dit onderzoek optimaal te begeleiden. Je waarborgt onder meer dat de deelnemers filosoferen over vragen die daartoe geschikt zijn, dat reflectie en ervaring in balans zijn en dat het onderzoek tot resultaten leidt – zonder zelf inhoud aan te bieden.

Wat levert het op

Na deze cursus ben je in staat een filosofisch onderzoeksgesprek met zowel leerlingen als volwassenen te leiden. Je past het kortere of langere filosofische gesprek als leermethode toe binnen verschillende vakgebieden en contexten. Je verwerft basiskennis van filosofisch gedachtegoed en van de socratische methode en je ontwikkelt een reeks praktische vaardigheden. Je werkt vanuit een socratische houding op basis van gezag en empathie. Een meer gedetailleerde beschrijving van deze competenties is op aanvraag verkrijgbaar.

Doelgroep en eisen

Docenten, mentoren en andere begeleiders van hoogbegaafde leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. Ter voorbereiding bestuderen de deelnemers het boek Filosoferen aan de keukentafel (Scriptum 2015), geschreven door de cursusleider. Tussen de sessies in oefenen zij in het leiden van filosofische gesprekken. Het is niet noodzakelijk om de oriënterende workshop gevolgd te hebben.

Omvang

Vijf bijeenkomsten van elk 3 uur (plus maaltijd)

Kosten

€ 425

Aantal deelnemers

Minimaal acht, maximaal veertien deelnemers

Datum

In overleg. De studiebijeenkomst kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school.

Locatie

In overleg. De studiebijeenkomst kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school.