Actueel

  • 18 april 2018

    Artikel: Het tussenjaar op het Stedelijk Gymnasium Nijmegen

    Lees meer…

  • 18 april 2018

    Column Dick van Hennik #13: Extra geld voor hb-onderwijs

    Lees meer…

  • 14 april 2018

    Oproep hb-onderzoek Erasmus Universiteit

    Lees meer…

  • 10 april 2018

    Wijziging BPS-leden

    Lees meer…

  • 8 april 2018

    Project Expositie op scholen van archeologische vondsten

    Lees meer…

Creativiteit en hoogbegaafdheid. Interview met orthopedagoog Evelyn Kroesbergen

In een interview in tijdschrift Talent gaat orthopedagoog Evelyn Kroesbergen in op de relatie tussen creativiteit en hoogbegaafdheid. Sinds kort is ze aangesteld aan de Radboud Universiteit als hoogleraar orthopedagogiek. “Bij mijn leerstoel Leerproblemen horen natuurlijk ook de leerproblemen van hoogbegaafde kinderen. Ik zie creativiteit als een component van hoogbegaafdheid, naast intelligentie. Veel hoogbegaafde kinderen zijn creatief, ze komen met originele invalshoeken om problemen op te lossen, hebben een aparte vorm van humor, pakken dingen op een andere manier aan dan je zou verwachten en leggen onverwachte verbanden. Uit onderzoek blijkt dat je een bepaalde mate van creativiteit nodig hebt om te kunnen excelleren in rekenen.”

Lees het artikel…

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement